در این کتابچه در ابتدا پیددرآمدی درباره صنعت گردشگری، ارزش، ضرورت و قدرت آن ارائه شده؛ سپس به راهکار های توسعه گردشگری پرداخته شده است
در کشورهای در حال توسعه به هنگام طراحی و تدوین سیاست های کلان برنامه های کشورها، به توریسم به عنوان ابزاری موثر در روند توسعه اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی توجه خاصی مبذول نمی شود، در حالی که امروزه اشتغال به عنوان یکی از ضرورت های فردی و اجتماعی مطرح است که اکثر کشورهای دنیا با مسائل و پیامدهای آن درگیر هستند.
راهکارهای توسعه گردشگری
شناسایی بازارهای بالقوه و انتخاب گروه خاص گردشگران
بازار گردشگری ایران عمدتا یک بازار منطقه ای است. مبدا اكثر گردشگران خارجی، کشورهای همسایه عضو کشورهای اسلامی است. بررسی ها نشان میدهد که بازار گردشگری خارجی ایران از چندین قسمت یا زیر بخش مشخص تشكيل می شود که مهمترین زیر بخش آن، بازار تجار و اهل کسب و کار است که سهم آن از كل بازار در حدود ۳۵ در صد است. سهم مربوط به بازار برگزاری گردهمایی، کنفرانس، نمایشگاهها و همچنین بازار گذراندن تعطیلات تابستانی و زمستانی کم و در حدود 6 درصد می باشد. بازارهای زیارتی، بازار دیدار از دوستان و اقوام حدود ۲۸ درصد و گردشگران راه دور به قصد دیدار از مناظر و اماکن تاریخی و فرهنگی از اروپا، آمریکا و شرق آسیا در حدود ۱۰ درصد برآورد می شوند.
توسعه زیرساخت های صنعت گردشگری
ظرفیت و کارایی پایین و بنگاه های اقتصادی مرتبط با بخش گردشگری کشورمان، از جمله شبکه حمل و نقل شهری، زمینی، دریایی، هوایی و راه آهن، تاسیسات اقامتی و پذیرایی و مشکلات ناشی از تاخیر پرواز، ذخيره هتل و بلیت هواپیما، نبود امکانات مناسب در مبادی ورودی گردشگران، کمبود تجهیزات ارتباطی برق، روشنایی، سوخت رسانی، تجهیزات پزشکی و درمانی، مناطق استراحتگاهی هتلها، رستورانها، تسهیلات ورزشی و تفریحی و… از جمله موانع و مشکلات بزرگ در راه توسعه گردشگری به شمار می روند.